Showing posts with label Tutorial Excel. Show all posts
Showing posts with label Tutorial Excel. Show all posts

Wednesday, 2 January 2013

Freebies : Doodle - Doa itu Senjata Mukmin (Tutorial Excel)

Assalamualaikum...

Sempena Tahun 2013 dan meraikan follower mencecah 1000 (ok la tu) maka aku pun buatlah freebies tak seberapa ni.
Dan aku sertakan juga proses untuk menyiapkan doodle ni. Kiranya macam tutorial simple la.

Semua ni 100% hasil daripada Microsoft Excel 2007.

Microsoft Excel 2007

Ops lupa plak, ni follower ke -1000 tu, sebagai penghargaan sudi jenguk blog kelam kabut ni :P
ni link blog dia...  http://diarykita695.blogspot.com/



Yang ni Proses menyiapkan :









Maaflah, penerangan yang super simple. Harap faham.


Dan yang ni korang punya, kalau nak laa.. kalau taknak biar je kat situ...















Oh ya, macam tak adil pulak bagi karakter lelaki je, nanti karakter perempuan akan menyusul, insya Allah.


*lama tak melukis guna excel, tangan menggigil*



Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

Tuesday, 6 March 2012

Tutorial - Melukis bentuk 3-D menggunakan Microsoft Excel 2007

Assalamualaikum...

Tutorial ni dah lama aku buat ... untuk menjawab soalan ntah sape pun dah tak ingat....
Alang2 dah buat baik aku kongsi je kat sini... bukan reti sangat buat tutor ni... tapi tengoklah klu bleh faham ...

Kat sini aku ringkaskan stepnya supaya senang nampak... aku lukis gambar ni guna Microsoft Office Excel 2007... dan teknik serta cara yang sama bleh diaplikasikan untuk sofwer2 lain gak..






Tool utama yang digunakan adalah tool FREEFORM....
Insert --> Shape --> Lines --> Freeform




Lukis bentuk kemudian baru warnakan.


untuk masukkan warna:
Klik shape yang dilukis --> Format ---> Shape Fill --> pilih warna yang disukai


Untuk Outline/warna garisan :
Klik shape yang dilukis --> Format ---> Shape Outline --> pilih warna yang disukai/pilih no outline jika tak nak outline (contoh aku buang outline pada step 5)




Pada Step 4 aku masukkan 3 warna dengan kecerahan yang berbeza supaya menampakkan bentuk 3-D

Senang je kan? bleh bereksperimen dengan warna2 yang lain / bentuk yang lain...

Tu jela... selamat mencuba :)



Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

Tuesday, 7 February 2012

MyDoodles : Kelebihan Menuntut Ilmu

Assalamualaikum.....


Ilmu.... camne nak dapat ilmu? mestilah kena belajar kan? Nak belajar kat mana? tersangatlah banyak tempat yang kita boleh pergi ntuk dapatkan ilmu. Kat rumah, library, kat sekolah, internet, masjid, surau.... dan banyak lagi... Baca buku, search ikut internet pun berlambak -lambak fakta dan maklumat yang kita nak cari...

 Tapi yang aku peliknya dengan pelbagai kemudahan yang dah memang tersedia kat depan mata camtu pun ramai lagi manusia yang sangatlah malas nak cari ilmu. Nak membaca buku-buku ilmiah sebuah dua bukan main liat lagi, tapi bila bab majalah komik atau hiburan separa porno cam Mangga, Hai dan ntahape2 lagi tu ringan je tangan keluarkan duit pegi bayar kat uncle tokey kedai buku tu. 
Ape ke gersang sangat budak2 zaman skang nih???

Kalaulah kata memang takde bajet ntuk beli buku2 agama (konon-kononnyalah) , tapi kat rumah ada internet, takleh ke ambik masa beberapa jam seminggu ntuk cari artikel-artikel yang membuka fikiran, mencambahkan idea, menambahkan ilmu dan memberi manfaat bukan sahaja untuk kehidupan dunia malah akhirat. Boleh? ke tak boleh??

Tapi hairan betul masih ada segelintir yang mampu online berjam2 setiap hari mengepos status FB selang beberapa minit dan menghantar tweet selang beberapa saat, punyalah dahsyatnya komitmen yg diorang tunjukkan... ayat2 yang diguna pulak hebat2 lak tu... jiwang karat penuh emosi sehingga mampu menarik beratus2 like dan beribu2 retweet. tapi apa yang dipost dan ditweet tu kosong, takde manfaat atau sesuatu yang boleh menunjukkan dia tu seorang pencinta ilmu. Sadis.

Alangkah bagusnya kalau korang-korang yang terbabit tu sambil2 on9 tu sambil menyelongkar ilmu yang tak terbatas di alam maya nih... petik jari terus keluar. cuma kena ingat jangan sampai tersesat. Sebab itulah pentingnya ilmu. Ilmu digunakan untuk mencari ilmu. Silap langkah boleh tersalah menuntut ilmu. Ajaran sesat ke ape. Bukan sedikit yang menjadi mangsa dakyah musuh2 Islam yang telah merencana beberapa abad untuk meracuni pemikiran kita sedikit demi sedikit.

Tapi bukan semua camtu, Alhamdulillah, semakin ramai anak muda yang mula tertarik menarik kau memang daboom.. eh ni aku malas wat panjang2 mula la stat perangai tak senonoh nak merapu ni...
Sekarang ni dah makin ramai remaja dan anak muda yang mula cenderung untuk menuntut ilmu agama, mula menitikberatkan soal halal haram dan hukum hakam dalam setiap gerak langkah diorang. Satu perkembangan positif yang sangat mengujakan. Tahniah



“Allah akan meninggikan (mengangkat) orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang berilmu pengetahuan dengan beberapa derajat” (QS 58 : 11)

"Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan menuju syurga" (HR Bukhari dan Muslim)

Rasulullah pernah bersabda, ” Jika kamu mahukan dunia, dengan ilmu. Jika kamu mahukan akhirat, dengan ilmu. Jika kamu mahu dunia, dan akhirat, dengan ilmu.”



 -------------------------------------------------------------------------------------

Kat bawah ni aku kongsikan sedikit lakaran dan proses mewarna menggunakan MS Office Excel 2007...
Tapi poster yang aku hasilkan kat atas tu telah diedit menggunakan Adobe Photoshop CS5




Tadaa! Siap! nama budak ni Ahmad... haa Ahmad bagi salam kat abang akak pakcik makcik nenek atok tuu... :)


Eh, bukan susah pun lukis pakai excel ni... ape kata korang try dulu... dah pandai nanti blehla gunakannya untuk ke arah kebaikan, untuk menyampaikan mesej2 simple dengan cara yang lebih kreatif... :)




Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

Wednesday, 1 February 2012

MyArt : HARAPAN

Assalamualaikum....





 Selagi sinar itu masih wujud.... tersenyumlah :)









dilukis menggunakan MS Office Excel 2007







Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

Wednesday, 7 December 2011

MyTUTORIAL: Cara save doodle/vector daripada MS Excel

Assalamualaikum....

Ni first time wat tutorial kt blog ni... ni pun atas permintaan seorang budak kecik ni, Amir Riezman namanya. tengok dia panggil aku ape? ish2... :)




Dia tanya camne nak save gambar yg dia dh lukis tu dalam bntuk image...
Dengan malas dan susah hatinya aku pun buatlah.... harap2 bley paham


Step 1.



 Step 2




Step 3 



Step 4





Step 5



Step 6


Step 7






Siap!!


Step seterusnya ni klu tak nak save pakai Paint. yg ni pakai Power Point 2007

Step 8


Step 9



Step 10







Ok. Siap.


Ni hasil drpada Paint.



Yang ni Power Point format jpeg






dan yang ni Power Point format .png (background jdik transparent)




Nampak tak bezanya? kalau nak yg ada background, pakai je paint, tapi kalau tak nak background (background transparent) save as .png file guna Power Point 2007. Paham?
Kalau x faham sila buat muka tak malu dan tanya. Insya Allah akan dijawab.

Fuuh. *Lap peluh kat dahi. Ok. Assalamualaikum :)



- monolog by keriikhw@n -





Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...