Sunday 23 June 2013

My Doodle Notes #7 : Solat Yang Paling Baik...

Assalamualaikum...


Tool : Paint Tool SAI + Photoshop



























"Solat yang paling baik bagi orang lelaki adalah solat di awal waktu secara berjemaah di masjid."

Kata-kata di atas tu bukanlah daripada hadis. 
Aku petik kata2 tu dari seorang Ustaz semasa kuliah Maghrib di masjid.

Orang lelaki, keutamaannya adalah solat kat masjid secara berjemaah. Yang paling baik mestilah jadi imam. Tapi takkanlah semuanya nak berebut jadi imam pulak? :p

Banyak hadis membincangkan kelebihan solat di masjid secara berjemaah ni. Nanti aku sertakan sebahagian kat bawah.

Memang betul, untuk solat di masjid 5 waktu sehari memang agak mustahil tambah2 lagi yang bekerja. Ada kekangan masa dan peraturan tempat kerja yg harus dipatuhi. 
Ditambah lagi dengan  sikap yang memang pemalas nak ke masjid tu.

Kalau tak boleh buat semua, jangan tinggalkan semua. Kalau tak mampu nak ke masjid setiap waktu, pergilah pada waktu yang free, contoh selepas tamat waktu bekerja.
Takkan siang malam kot kerja? Jangan kebulur sangat harta dunia ni.

Waktu2 yang tak mampu ke masjid tu, sekurang- kurangnya kita cuba untuk berjemaah, di awal waktu. Ajaklah sape2 rakan sepejabat atau kalau di rumah dengan keluarga.

Kalau tak boleh jugak berjemaah, maka cubalah sedaya upaya untuk solat di awal waktu. Ikut kemampuan. Tapi kena cuba jugak untuk buat yg paling afdal tu.

Cuma yang menyedihkan bila zaman sekarang ni dah ramai yang ambil ringan pasal solat. Solat pun di hujung waktu. Banyak sangat hiburan dan benda2 yg melalaikan sampai sayang nak tinggal sekejap untuk solat.

Jangankan nak cerita pasal solat jemaah di masjid, nak solat di rumah pun kemain liat nak kena paksa. Kalau Subuh lagilah.

Solat itu tiang agama. Amalan pertama yang dihisab di akhirat kelak.


Daripada Ibn ‘Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: 
“Sembahyang berjemaah lebih utama dari sembahyang sendirian 27 darjah. 
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

*dalam hadis yang lain ada diriwayatkan 25 kali ganda



 Dari Abu Hurairah r.a. mengatakan, bahawa Rasulullah saw. bersabda: 
"Tidak ada solat yang lebih berat bagi orang munafik daripada solat Subuh dan Isyak. Dan kalaulah mereka tahu keutamaan kedua solat itu (dilaksanakan berjemaah), nescaya mereka akan datang (ke masjid), sekalipun dengan merangkak." Sesungguhnya saya ingin menyuruh seseorang azan dan qamat, kemudian menyuruh yang lain menjadi imam solat berjemaah, kemudian aku sendiri pergi mengambil suluh (obor), lalu ku bakar orang-orang yang tidak datang solat (berjemaah)."
(Riwayat Bukhari)


Abdullah (bin Mas’ud) RA berkata, “Saya bertanya kepada Nabi, 
‘Apakah amal yang paling dicintai oleh Allah?’ (Dalam satu riwayat: yang lebih utama) Beliau bersabda, ‘Shalat pada waktunya’ Saya bertanya, ‘Kemudian apa lagi?’ Beliau bersabda, ‘Berbakti kepada kedua orang tua.’ Saya bertanya, ‘Kemudian apa lagi’? Beliau bersabda, ‘Jihad (berjuang) di jalan Allah.”‘ Ia berkata, “Beliau menceritakan kepadaku. (Dalam satu riwayat: “Saya berdiam diri dari Rasulullah.”) Seandainya saya meminta tambah, niscaya beliau menambahkannya.” 
(Riwayat Bukhari)




Jom Tengok Video Typoghraphy : Orang Tidak Solat oleh Ust Azhar


Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

5 comments:

  1. semoga semua para adam bangkit. smg para hawa juga mnjdi hawa yg solehah buat mereka. :)#lame tk blogwalking. hee hye ikhwan!

    ReplyDelete
  2. CX:
    hye jugak. lama x nampak :)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum keri...lama x singgah sini moga sihat...:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...