Tuesday 20 August 2013

R4BIA : Sokongan dan Doa buat Mesir

Assalamualaikum,

Sejak akhir-akhir ni makin banyak peristiwa besar yang melibatkan isu kemanusiaan dan penindasan terhadap umat Islam berlaku.
Isu Palestin yang tak pernah berkesudahan, penindasan Rohingya, Perang di Syiria dan yang terbaru pergolakan rampasan kuasa di Mesir.

Kemenangan Dr Mursi dalam pilihan raya di Mesir seakan memberi sinar baru terhadap pembelaan nasib umat Islam, namun rampasan kuasa oleh tentera As Sisi menterbalikkan situasi.

(abaikan tulisan huduh lagi buruk tu)

Bagi sesiapa yang samar-sama atau tak tahu menahu tentang isu Mesir, kat sini aku sertakan kronologi dan ringkasan peristiwa pergolakan (copy dari facebook)



Serba sedikit tentang Dr Mursi



1: Seorang lelaki yang berketurunan petani dari delta sungai Nil, membesar dalam persekitaran agama, dan ilmu akademik duniawi, membawa lelaki ini ke tahap pencapaian akademik dan kebendaan yang cukup tinggi. Ber dekad menjadi pensyarah kejuruteraan kimia di Universiti dalam dan luar negara, Menjadi staff muslim di NASA, malah menerima gelaran Profesor, itu semua tidak membawa lelaki ini jauh dari ALLAH. beliau, Mohamed Mursi merupakan seorang haffiz al Quran, malah isteri dan 5 orang anaknya juga turut dididik menjadi hafiz al Quran.

2: Jun 2012, Mursi dilantik menjadi presiden Mesir. Beliau yang memilih Ikhwanul Muslimin sebagai landasan juang hidupnya, tidak pernah mencalonkan dirinya, sebaliknya dipilih oleh syura. Presiden Mursi yang meringkuk didalam Penjara sewaktu era Hosni, kini diangkat menjadi presiden sebuah negara Mesir yang disebut berkali-kali didalam Al Quran.

3: Presiden Mesir menyahut perlantikan ini dengan ucapan syukur dan mengimami solat hajat dan sunat syukur. Lantas berpidato umpama Khalifah Abu Bakar dan Umar. Tidak menunggu lama, beliau telah berusaha sehabis daya untuk memulihkan hubungan umara’ dan para ulama mesir yang telah lama terpisah sejak era 32 tahun Hosni. Lelaki berani ini, menolak surat ucapan tahniah dari Israel atas kemenangannya. Beliau membuktikan, beliau bukan mudah diperalat dan diboneka kan seperti patung-patung negara arab yang lain. Morsi telah membuka semula pintu sepadan Rafah antara Mesir dan Gaza, bagi memudahkan urusan penghantaran bantuan. Ini merupakan jasa terbesar beliau dan kemerdekaan terbesar rakyat Gaza dan kesenangan hakiki kepada para sukarelawan Gaza.

4: Morsi tidak cukup dengan itu, mengaum deras di persidangan NAM di Tehran dengan memulakan aluan ucapannya dengan memuji-muji saidina Abu Bakar dan Umar, sedangkan beliau sedang berada di negara Syiah yang sering mencerca para sahabat nabi ini. Didalam ucapannya itu, Presiden Morsi telah mengutuk sekeras kerasnya tindakan rejim Basyar keatas rakyat Syria hingga memaksa delegasi syria yang turut berada di dewan itu melangkah keluar dewan dengan rasa tidak puas hati.

5: Didalam negara pula, presiden Mursi berkeras untuk tetap tinggal di rumah lamannya berbanding tinggal di istana mewah presiden. Beliau memutuskan agar pegawai-pegawai tentera yang berpanas untuk mengawalnya, agar tidak perlu berkawal dan boleh mencari tempat berteduh. Ucapannya yang paling popular, “tidak mengapa, ALLAH ada untuk menjaga saya..” setelah sekian lama Mesir berada dalam cengkaman kerajaan yang pro israel, alhamdulillah kini mesir merdeka dan bakal mendirikan kerajaan khilafah yang pemimpinnya seorang protaz (profesional dan ustaz).

6: Namun! 3 julai 2013 merubah segala-galanya. Golongan kecil manusia bodoh di Mesir berusaha keras untuk menjatuhkannya. Tidak cukup dengan itu, pegawai tertinggi tentera juga berpaling tadah. Ini membuatkan kumpulan kecil ini menjadi garang dan besar hingga menyaksikan penggulingan kerajaan Mursi dilakukan dengan cara yang sangat biadap!

7: Dunia islam yang terkenal dengan bacul dan pengecut tahap langit ke tujuh, seperti biasa, mendiamkan diri. Rumah presiden ini dikepung puak khianat ini. Ancaman bertalu talu menghala kearahnya. Dan, profesor dr.Mohamed Mursi Al Hafiz ini akhirnya karier politiknya ditamatkan dengan cara yang cukup kurang ajar. Bagi Morsi, beliau tidak rugi apa-apa. 30 juzuk masih kekal didalam dadanya, profesor dan pakar kejutueraan kimia masih segar di kepalanya. siapa yang rugi dalam hal ini??

8: Kita! Termasuk Malaysia. Isu mursi adalah isu dunia islam sejagat. Bukan sekadar isu dalaman mesir semata-mata. Saya sangat sedih bila melihat negara-negara islam dunia menjadi tuli dan bisu dengan pengkhianatan ini, sebaliknya hanya Turki yang menyuarakan sokongan penuh kepada Presiden Mursi. Adakah hanya turki sahaja negara islam didalam dunia ini??

9: Selepas ini, penempatan tenteran israel di tanah arab akan mara semula, pintu sempadan rafah yang merupakan talian hayat penduduk Gaza bakal ditutup kembali, ulama mesir akan dipinggir dan disingkir semula,rakyat Mesir akan kembali berada dalam wilayah pemerintahan diktator kekeluargaan yang tidak berperi kemanusiaan dan menjadi balaci barua yahudi.

10: Usah salahkan yahudi dalam hal ini, kerana sebilangan kecil manusia muslim di mesir yang bodoh dan bertindak diluar timbang rasa Iman. Mengapa 32 tahun kezaliman Hosni anda diamkan, 1 tahun perubahan Morsi anda bertindak keterlaluan? Padamlah cahaya dari bumi mesir ini, hilang satu-satunya suara lantang dari negara islam dunia.

11: Sejarah hanya berulang semula, Umar Abd Aziz hanya sempat memerintah dua tahun, lalu dibunuh oleh kerabat sendiri kerana khianat. Sedangkan baginda memerintah dengan cukup adil. Begitu juga Saidina Uthman, beliau dibunuh ketika usianya 86 tahun, rumahnya dikepung selama 40 hari oleh golongan pemuda islam yang bodoh, lalu beliau dikerat tangannya , dan dipancung tanpa belas kasihan oleh pedang milik islam sendiri. sejarah sekadar berulang. Disebalik kebodohan minoriti muslim ini, kita pemerhati luar tidak sudah-sudah menghentam Yahudi yang berada disebalik konspirasi ini.

12: CUKUP!! Berhenti menunding jari kepada Yahudi, pandanglah kepada diri sendiri! ahh.. mudah benar kita ini, berlaku apa-apa kekalutan dan kecelakaan, kita berasalan, ‘ahh.. ini agenda Yahudi.’ Sedangkan yang berteriak membakar gambar Morsi, memancung saidina Uthman, dan membunuh Khalifah Umar Abd Aziz adalah mereka yang sama mengucap dua kalimah syahadah! Kalau benar pun Yahudi terlibat, apakah bodoh benar kita ini untuk mengikut mereka??

13: Ya.. peristiwa pembunuhan saidina Uthman menyaksikan puak Yahudi yang mengapi-apikan kemarahan. Tetapi siapa yang mara membawa pedang meragas istana dan memancung saidina Uthman?? Bukankah islam itu sendiri? Yahudi hanya bertepuk tangan. Silap-silap, Yahudi berkata didalam hati, “alamak, gua acah je.. sampai mati pemimpin mereka dibuatnya..”

14: Buat kita pemerhati luar, bukalah tempurung besimu, lihatlah sekitar mu kini, maka nanti aku akan bertanya, puas hati sekarang? Disaat nanti pintu sepadan rafah kembali dikunci, negara mesir kembali ditindas, aku ingin bertanya, ‘puas hati sekarang?” dan ketika islam dimain-mainkan, dihina, negara islam dizalimi, dan ketika itu OIC berlari bersembunyi dalam dasar laut, ketika itu semua mencari mana pemimpin negara islam yang berani bangun melawan? Pandang kiri, saudi menyorok dibawah meja, pandang kanan, Malaysia berlari bersembunyi dalam bilik paip bomba, dan ketika itu, aku ingin bertanya, “Puas hati sekarang?”

15: Musuh islam sedang berpesta, dan si bodoh-bodoh di mesir itu pun sedang bergembira, entah apa yang mereka suka. Ingat, jika Morsi hidup, ia tetap pakar kejuruteraan kimia, 30 juzuk tetap tak lekang dalam kepalanya, dan jika beliau mati pun, syurga sedang menantinya. Sekarang kita dan musuh islam sama-sama bersuka. Tunggulah.. tak lama.. nanti dunia islam akan kembali menderita. Ketika itu, aku ingin bertanya, mungkin ini yang kalian mahukan?


Mesir perlukan sokongan kita, biarpun tiada kudrat untuk menyumbang, sekurang-kurangnya selitkanlah doa buat mereka setiap kali selepas solat.
Moga usaha kita yang sedikit ini membantu.

*sehingga kini, beribu-ribu rakyat Mesir yg menyokong Mursi telah syahid dibunuh oleh tentera As Sisi, namun kematian tak mampu menakutkan mereka untuk terus berdemonstrasi membantah rampasan kuasa.



Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

36 comments:

  1. tahniah semua negara2 "islam" selain turki yang tiba2 pekak dan bisu termasuk malaysia..

    mcm tun m cakap-orang islam sendiri pun dah buat kerja musuh islam..setel..

    ReplyDelete
  2. setuju dengan pendapat Naza. kalau negara-negara Islam bersatu, bayangkan..hm..
    tahniah Turki sebab berani.

    ReplyDelete
  3. Naza hada:
    Demi.sebuah hubungan diplomatik, tak mengapa membutakan mata melihat semua ni. Puiih

    Nurdani :
    Tahniah buat presiden Turki Erdogan krana seruan solidariti buat mesir dgn melancarkan simbol rabia.

    ReplyDelete
  4. wah!, Fi pun bru nak thu psl isu2 ini, kena ambik tahu ni...

    ReplyDelete
  5. @Syarafi[skyforce331]
    mesti ambik tahu... mereka saudara kita.
    tak sempurna iman kalau tak mengasihi saudara seagama kita

    ReplyDelete
  6. ruginya dunia Islam kalau kehilangan Morsi..

    ReplyDelete
  7. sentiasa mendoakan mereka.. kalau la saya boleh jd ultromen nak je pijak2 tentera sisikusiku.. PM hanya menyuarakan dan tiada tindakan membantu mereka disana.. Ya Allah semoga Allah turunkan bala tentera bg menghancurkan tentera sisikusiku

    ReplyDelete
  8. semoga saudara kita di sana tabah dalam menjalani dugaan allah ini...

    ReplyDelete

  9. Salam.entry yg bagus.
    Mmg tugas kita utk menyebarkan siapa Mursi sebenarnya, sbb aku tgk dak2 muda skang ni ramai yg xamek tau, diorg lebih suka amek tau psl gosip dan hiburan..diorg xendah pon psl apa yg berlaku di Mesir skang ni,hmm...
    Semoga Allah permudahkan mereka dan kita menghadapi kuasa jahat yg menentang Mursi aminn..

    ReplyDelete
  10. assalammualaikum keri. da lame cx tk singgah sini :) slmt hari raya. and pray also for them! may Allah makbulkan doa kita semua. amin. :)

    ReplyDelete
  11. Teruja nk follow blog ni.. tp xtau mana butang follow.. hu2.. teman suka katon n doodle.. heee

    ReplyDelete
  12. Thank you for share this great information it’s really useful for me, keep sharing this type article, thank you so much for share this awesome idea with us.
    Jeans Supplier in Delhi

    ReplyDelete
  13. Thank you for share this great information it’s really useful for me, you’re doing a great job.
    play school cartoon wall painting

    ReplyDelete
  14. Usually I never comment on blogs but your article is so convincing that I never stop myself to say something about it, thank you for share this great information it’s really useful for me, you’re doing a great job.
    Website development company in delhi

    ReplyDelete
  15. Great work I never comment on blogs but your article is so convincing that I never stop myself to say something about it, thank you for share this great information it’s really useful for me, you’re doing a great job.
    Motorcycle Tours in India

    ReplyDelete
  16. Thank you so much for share with us, wonderful blog, I never comment on blogs but your article is so convincing that I never stop myself to say something about it’s really useful for me; you’re doing a great job,
    Custom Broker in India

    ReplyDelete
  17. Thanks very much for Sharing.I can get a lot of information from you article.
    Top 5 Web Designing Company In India | SEO Services In India

    ReplyDelete
  18. I am really happy to say this I am deeply read your article.
    If your industrial requirements are of Fuel Furnace , you must reach Meta Therm Furnace Pvt. Ltd

    ReplyDelete
  19. Thanks for sharing the information. Its actually quite useful and I just thought of letting u know that your blog helped me. You can read about us at https://www.healguru.in/

    ReplyDelete
  20. That is quite an infor mation about Dr Mursi. It changed my perception of him when seen from an international distance. He is actually doing a lot for Egypt, considering your blog.

    ReplyDelete
  21. Thank you for sharing useful information. It is very useful for us.
    Finding one of the most reliable Danger Tapes Manufacturers can turn out to be a millstone around one’s neck.

    ReplyDelete
  22. http://confrontationright.blogspot.com/2013/10/two-pending-cert-petitions.html

    ReplyDelete
  23. Nice post! Thank your for sharing very useful post.
    Chetna Impressions, being one of the most recommended Glow Sign Board Manufacturers in Delhi

    ReplyDelete
  24. In today’s industrial and technical world, the standard of the water is becoming a big concern. We are concerned because the water is being impacted on a new level. Also, the economic world has a large impact on water, which is why you should take it seriously. Also, an electrical appliance means you'll face emergencies anytime, and that’s why you would like to seem for a RO Water Purifier Service and visit there whenever it's necessary.
    Hopefully, we've made you understand everything that you simply got to know, and you ought to now take a step ahead and switch to a water purifier to save lots of the health of your loved ones! If you ever face any issue about your water purifier, then you would like to look by Water purifier service near me.

    5 Reasons to Invest in a Water Purifier
    Things to Keep In Mind before Purchasing a Water Purifier
    RO Water Purifier Service Center Near Me - Pahuja Aqua Service in Delhi, Gurgaon
    Water Purifier Service Near Me - Pahuja Aqua Service in Delhi, Gurgaon
    RO Service in Gurgaon - Pahuja Aqua Service
    RO Repair Service in Delhi - Pahuja Aqua Service in Delhi, Gurgaon

    ReplyDelete
  25. Charioteer Language Service Pvt. Ltd. one of the Best Translation Company In Mumbai . For more information about Translation Services call now: 9711690309

    ReplyDelete
  26. Looking for Modular Office Furniture? Contact Avec Bois one of the best Modular Office Furniture Manufacturer in Noida. For more information about Furniture call now.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...