Monday, 28 January 2013

KOMIK : China, Paris, Korea dan Makkah

Assalamualaikum....





Orang2 zaman sekarang ni terutamanya anak2 muda remaja kalau dengar je ada member pegi melancong  luar Negara mesti tergedik-gedik tergeliat sebab jeles nak pergi jugak. Tambah2 lagi kalau pergi Negara Eropah atau Negara K-Pop.

Tapi bila dengar orang pergi atau balik umrah atau haji takdelah pulak excited dan jeles sampai camtu. Maklumlah Makkah ni tempat orang2 tua yg dah di penghujung usia je pergi. Yang muda-muda ni tunggu dulu, belum sampai masa.

Betullah, dalam Islam pun digalakkan umatnya mengembara ke Negara orang untuk melihat kebesaran Allah, untuk belajar tentang kehidupan Negara orang tapi kalau dilihat tujuan kebanyakan orang2 sekarang ni tak lebih dari sekadar untuk berseronok dan bermegah-megah.


"Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu adalah orang-orang yang lebih dari mereka tentang kekuatan tenaga dan tentang kesan-kesan usaha pembangunan di muka bumi. Maka sekalipun demikian, Allah binasakan mereka dengan sebab dosa-dosa mereka dan tiadalah bagi mereka sesiapapun yang dapat menyelamatkan mereka dari azab Allah. "



(Surah Al-Mu'min ayat 21)



Ruginya menghabiskan duit beribu-ribu untuk melancong tapi tak mendapat apa2 manfaat melainkan keseronokan saja. Malah ramai yang hanya  membawa balik dosa.

Orang muda kalau dah mampu dan berpeluang, patutlah berlumba-lumba untuk sekurang2nya menunaikan umrah. Nak tunaikan haji agak susah banyak syarat dan kena tunggu giliran. Tapi tak mustahil jika diizinkan Allah.

Aku ni kumpul-kumpul duit tetibe surut balik, tapi insya Allah kalau boleh aku nak pergi umrah dalam masa terdekat ni. (tak taula terdekat tu berapa lama jarak masanya )

Mana tau sangkut awek Arab kat sana. Eh, eh, astaghfirullah… niat salah ni.. ahaks. Niat kena betul, baru berpahala.. hoho.


Labbai kallahumma labbaik,
Labbaikala sharikala kalabbaik,
Innalhamda wanni'mata laka walmulk,
La sharikalak


Hambamu datang menyambut panggilan-Mu,
Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu
yang tiada sekutu bagi-Mu


 

Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

27 comments:

  1. insyaallah. niat baik . berusaha untuk capai cita-cita tu.

    ReplyDelete
  2. antara cita-cita ana ialah untuk ke Makkah, masih menunggu 'green light' dari Dia sebab dgn kebenaran Dia jgk la ana akn sampai ke sana nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. green light tu penting. walaupun harta berlambak tp xde green light pun x kan smpai sana. Tp kita kena usaha la jgk :)

      Delete
  3. Shaa Allah. Kalau niat kita ikhlas. Allah mesti tolong =D

    ReplyDelete
  4. hamba sokong pendapat sahabat dek rakan-rakan hamba juga tak lari dari menyibuk diri mahu melancong sana sini walau duit tu lebih diperlukan untuk belajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. utamakan yg perlu, kemudiankan yang lain

      Delete
  5. jom kita pegi sama-sama keri heh heh

    ReplyDelete
  6. kena kumpul dari kecik bagi yang masih sekolah kalu nok gi awal gak.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg yg mampu. Jgn smpai terpksa berlapar dahaga plak. Tp klu menabung dr kecik lg bgus. Mak ayah kena didik

      Delete
  7. Betul tu,masa muda dan tengah sihat la nak pergi sana kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh tua nanti bila nak buat ibadah kurang sempurna sket, bnyk yg terhalang

      Delete
  8. deno teringin ke sana.. tp... itu la kan.. dgn CAPD ni, mcm mana la... harap dpt ke sana satu hari nanti.. insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah. sebab kunci utama seseorng mampu ke sana adalah dgn izin-Nya. jika Allah izinkan, dan kita betul2 serius dan ikhlas nk ke sana, akan ada jalannya. ramai org yg sakit tp mmpu laksanakan ibadah haji dgn smpurna, hilang sakitnya bila berada di Makkah dan ada yg sebaliknya, sihat masa perjalanan, tp smpai sana jatuh sakit. Semua dgn kuasa-Nya

      Delete
  9. Bismillahirrahmaan nirraheem
    Assalamua'laikum keri.. dan semua komenter hehehe

    Akak pernah dengar dari mulut guru yang mengajar kaknor.. wallahu'alam tak tahu betul atau tidak ,katanya ada sesetegah ulama' mengatakan jatuh hukum haram jika suka-suka melancong ke negara kuffar,tanpa ada asbab yang jelas dan nyata jika seprti atas urusan kerja.belajar,ia tak megapa..

    tapi jika suka2 tanpa mendapat sebarang manfaat dari negara kuffar itu.. dan seronok pula tangkap gambar di gereja lama misalnya ,di tempat -tempat sejarah negara kuffar..seolah2 kita berbangga dengan keadaaan negara mereka..

    Selain itu kita sedikit sebanyak akan cuba meniru baik dari pakaian atau pun cara hidup mereka.. Maklumlah pegi obersi, terus tanggal tudung..pakai topi ala2 mat saleh dok sarung kat kepala time sejuk tu ape tah namanya..*ai tutup rambut ape..* katenya.. pakaian da berubah.ikut stail sana..*memang tutup rambut.. tapi adakah bghian dada juga tertutup?

    hilang abaya or baju kurung nya.... salah ke pakai abaya or jubah di tempat bukan negara islam,, bila lagi kita nak berdakwah?dengan pakaian pun kita boleh bawa imej .Ni kita pula ikut imej mereka..*espcially perempuan* orang bukan islam pun tahu kita ni islam atau tidak.. sama mcm mereka..

    Bila nak solat di luar pun mudah. abaya/ jubah itu selesa.. pakai jeans di dalam boleh juga buat tahan sejuk.

    Bukan itu sahaja.. secara tak langsung kita menyumbang ekonomi negara kuffar. makan hotel, flight, transport etc2 tu smeua duit kot. bkan pakai bulu hidung hehehe..

    Wallahu'alam..
    Sorry panjang bebenor. tapi kaknor perlu terangkan dan harap Keri sebarkan ini agars emua orang tahu.. ISLAM itu DI MANA-MANA..
    Melancong ke neg kuffar seronok2.. balik tak bawak satu ilmu pun.. bahkan untuk membawa dakwah jauh sekali..

    Sekian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, lagi panjang dari entri asal ni haha...
      tapi memang betul la tu.. dah smpai tahap membazir jika tanpa sebarang keperluan.
      kadang2 orang ni malu nk kekalkan pakaian Islam bila dh berada di tmpat "high class" kononnya. dia tak sedar dia dah turunkan harga diri dgn perilaku sebegitu.

      Delete
  10. kapal terbang pon tak penah naik..apa lagi nak g paris..huhuhu..=P

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, tak boleh ke gi Paris naik motor? haha
      sama la. tak pernah naik kpal terbang -_-

      Delete
  11. bestnya melancong.. ^_^ tp lagi best kalau dpt g ke mekah kan..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada rezeki dan keinginan insya-Allah

      Delete
  12. sebab tu kalau berkemampuan, jalankan dulu perkara wajib dalam rukun Islam yang ke 4. dulu pun aku sibuk benor nak ke london, korea etc etc. bila muhasabah diri, jalankan kewajipan tu lebih baik sebab kita dah mampu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...