Monday, 31 December 2012

Ambang 2013 : Negaraku Malaysia

Assalamualaikum...


2012. Sekelip mata berlalu.  




2013 menjelma. Bermakna baki umur yang dipinjamkan kepada kita berkurang setahun lagi.
Kalaulah Allah membuka hijab dan kita mampu menyemak baki umur kita… sepertimana kita menyemak baki top up telefon, maka huru haralah dunia.
Mereka yang berasa masih banyak masa yang tinggal akan melakukan segala jenis kejahatan dan mencuba segala jenis keseronokan dunia. Merancang bertaubat hanya bila sampai hujung waktu.
Maka, biarlah ajal maut itu menjadi salah satu rahsia Allah. Hikmah kebijaksanaan  percaturan Allah terhadap hamba-Nya.
Ramai mula menghitung hari, tidak sabar mahu menyambut ketibaan detik ambang 2013. Kononnya dengan azam dan semangat baru.
Betapa ramai juga menyesali pemergian 2012 akibat janji yang terbengkalai, azam yang tak kesampaian.
Detik dan waktu tak akan pernah terhenti putarannya. Meninggalkan mereka yang lambat terkapai-kapai kelemasan.

2012 menyimpan kenangan suka dukanya sendiri. Setia menjadi pemerhati dan pencatat sejarah dunia.
Andai 2013 menjadi titik noktah kehidupan kita, berdoalah supaya dimatikan dalam kebaikan, dalam keimanan, dalam rahmat-Nya.

Ambang 2013. Malaysia.
Stesen TV berlumba-lumba menyiarkan rancangan menarik dan hiburan tanpa henti.
Stesen radio memutarkan lagu-lagu bagaikan marathon tanpa penamat.
Konsert dan hiburan diluluskan segenap ceruk Negara. Artis dan ikon tanah air sibuk dengan jadual padat undangan persembahan konsert ambang Tahun Baru.
Remaja –remaja tonggak Negara teruja dengan keseronokan dan kemeriahan sambutan Tahun Baru.
Ibu-ibu mengandung berikhtiar mahu melahirkan anak mereka pada 1.1.2013.
Pelesit-pelesit jalanan bersemangat mahu mempertaruhkan nyawa di jalan raya di malam Tahun Baru.
Kerajaan memperuntukkan berjuta-juta ringgit untuk sambutan Tahun Baru. Memeriahkan suasana dengan persembahan bunga api berwarna warni.
Pasangan-pasangan couple bercangkerama sebebas-bebasnya. Tanpa mempedulikan operasi serbuan pencegah maksiat yang tak cukup tangan.
Benih-benih haram hasil perzinaan juga banyak yang bakal bercambah pada malam ini.

Semoga Negara tercinta ini dilindungi Allah dari sebarang bencana.

Tapi dengarnya banyak juga program keagamaan dan ceramah sempena Sambutan Tahun Baru. Pilihlah mana yang dirasakan baik.
Kalau malas, duduk je kat rumah, main game lagi bagus.

2013. Moga membawa sinar baru.  
2013. Semoga kita lebih banyak menangis berbanding tertawa. Menangisi keterlanjuran dosa dan kekhilafan sebagai seorang hamba.

Selamat Tahun Baru 2013...

Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

12 comments:

  1. ingatkan no telefon keri yang kat gambo tu
    012-2012232014

    heh heh..sedihnya 2012 dah nak pergi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. betul la nmpak mcm no tepon pulak

      Delete
  2. slmt mnymbut thun 2013 dgn azam baru & smngat yg bru :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga mohd azam sihat selalu.. eh..

      Delete
  3. selamat menyambut tahun baru yee

    www.bakul2011.com

    ReplyDelete
  4. sangat benar semua pernyataan di atas...apa makna sambutan tahun baru dengan saham2 maksiat...

    ReplyDelete
  5. selamat tahun baru.. semoga kita akan menjadi lebih baik dari sebelumnya... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga tahun 2013 ni deno lebih sihat dan lebih tabah :)

      Delete
  6. selamat menyambut tahun baru dengan perubahan ke arah yang lebih baik

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...