Sunday, 19 February 2012

Hidup Tanpa Ujian ibarat Hidup Tanpa Warna

Assalamualaikum.....



Aku yakin tiap manusia di dunia tak seorang pun yang tak pernah ditimpa musibah. betul tak? cuma mungkin berbeza dari segi bentuk dan tahap berat atau ringan musibah/ujian itu.

Satu lagi yang membezakan kita ialah bagaimana cara kita menghadapi ujian dan dugaan tersebut. Dengan sumpah seranah maki-hamun? dengan raungan bagaikan terkena histeria? dengan tangisan yang menghibakan? dengan rintihan dan keluhan tak berkesudahan? dengan luahan rasa tak henti2 di wall laman muka buku?

Atau kita memilih untuk sebaliknya? memilih untuk bertenang, menganalisa satu persatu musibah yang menimpa... mengkaji sebab dan punca kenapa kita yang dipilih untuk menerima ujian sebegitu rupa? cuba bersabar dan menyingkap segala hikmah tersembunyi di sebalik setiap cubaan yang mendatang...

Aku sama cam korang semua gak, tak kuat bila ditimpa musibah... goyah dan goyang saat badai menerpa... ya.. aku manusia biasa yang terlalu banyak dosa, sebab itu apabila ditimpa ujian, aku malu untuk mengeluh, merintih lebih-lebih. Aku tau aku tak layak untuk mempertikaikan apa yang telah sedia diatur untuk aku... aku orang berdosa, patut terima peringatan seadanya. Sedang manusia sebaik-baik Muhammad S.A.W pun diuji sedahsyat itu, dan dia masih teguh dengan keyakinannya, inikan pula kita yang hanya diuji dengan ujian yang tidak seberapa ini.

Bercakap mudah, menulis itu senang., hakikatnya bahu yang memikul itu yang menanggung bebannya. Memang, ramai yang tak tertanggung beban yang amat berat itu, dan terpaksa mengalah. Terduduk. Rebah.

Dugaan ini terlalu hebat untuk aku. Aku tak mampu menanggungnya. SABAR AKU ADA HADNYA

 Salah... kalau itu yang ada dalam pemikiran kita... SABAR MANUSIA TAK PERNAH ADA HADNYA.... dan tak pernah ada ujian menimpa orang2 yang tak mampu menanggunggnya...


Firman Allah:
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.
(Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami.
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.
Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami.
Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." 
(al-Baqarah, Ayat 286)



SABAR MANUSIA TAK ADA HADNYA???? ya, betul... tiada hadnya.... katakan hari ini kita ditimpa musibah dan kita rasa tak mampu untuk sabar, Cuba bandingkan ujian itu dengan ujian yang pernah menimpa orang lain yang jauh lebih berat dan dahsyat. Bagaimana mereka masih mampu bersabar, malah menerimanya dengan redha? SABAR dan YAKIN itu kuncinya. 

Memang ada kalanya kita akan sampai satu tahap di mana kita tak mampu lagi bertahan. Kenapa? sebab kita EGO... jika kita tak mampu untuk menghadapinya keseorangan, carilah teman untuk berkongsi masalah. Kita ada keluarga, sahabat dan yang paling utama, Allah yang senantiasa ada untuk mendengar segala rintihan.

Biasanya kita akan cuba bermati-matian untuk menyelesaikannya sendirian, dan bila sudah buntu, barulah teringat akan Allah. itu EGO, ANGKUH dan SOMBONG... Allah diletakkan sebagai tempat terakhir dalam senarai tempat pergantungan kita. Bila senang alpa, lalai dan lupa. Bila susah baru terhegeh-hegeh mahu mengadu. Itupun kalau masih ingat.

Ujian dan dugaan itu penyeri kehidupan, sebagai warna -warni yang memeriahkan perjalanan kita di dunia ini. Bukan sengaja ditimpakan pelbagai dugaan, tetapi dengan semua itulah yang akan menguatkan kita, meneguhkan langkah kita.  Sabar itu pahit, tapi hasilnya sangat indah.

Teringat lirik lagu UNIC-Aishah Humaira:


Tapi lihatlah hikmahnya
Di sebalik tiap kejadian yang telah berlaku
Tuhan tidak akan pernah
Mempersia-sia ketabahan seorang insan
Dalam mengharungi arus kehidupan
Yang penuh mehnah ujian
Takkan terhidu harum mewangi
Jika tak dinyalakan setanggi
Takkan terasa manisnya hidup
Andai tak dilambung gelora 

 

Firman Allah:
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata:
 " Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
 (al-Ankabut, Ayat 2 )

 -------------------------------------------------
Aku sertakan gambar lakaran lukisan menggunakan MS Office Excel 2007



 Tool : curve, oval, freeform dan rectangle



Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

22 comments:

  1. geramnya tak mampu nak lukis camni...

    ReplyDelete
  2. BETUL TU...TAK PERNAH ADA HAD DALAM BESABAR NI... IBARAT AMINAH, WALAU CINTANYA DITOLAK AHMAD, DIA MASIH REDHA DAN BERSABAR ..* ok merepek..

    entri ko memang best bro...penyampaian tu sampai.. :) ampai2 kah?

    ReplyDelete
  3. Haziq: cuba lg... bru try sekali je mana nk nmpk hasil

    biQa : tak habis2 ngan aminah haha..

    ReplyDelete
  4. setiap ujian tu sebenarnya memantangkan kite :)
    #waaa . jeles xreti lukis mcm nie . bru pgg mouse tgn da gigil . hehee

    ReplyDelete
  5. salam..hurm..thx.pertngatan utk sy jga. neway lawa lah doodle tu..

    ReplyDelete
  6. dengan ujian tu la kita jadi manusia yang bersyukur sebenarnya...dan ujian tu la nikmat hidup di dunia..tanpa ujian..kita takkan jadi seorang yang beriman

    ReplyDelete
  7. Amirah : try bnyk kali nnti biasala. awal2 dulu pun menggigil gak

    suzie : sama2 :)

    3no : yup. itulah fungsinya sebuah ujian

    mij : Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  8. di sebalik ujian itu ada juga hikmahnya, apa2 pun Yang Maha Esa memang tak pernah tinggalkan kita. dia selalu tgk ketabahan kita. (: singgah sini and follow.

    ReplyDelete
  9. kita x selamanya senang,kita x selamanya susah..takde maknanya hidup kalau takder dugaan dan musibah..:)

    ReplyDelete
  10. Bismillah
    Alhamdulillah... siapa pun yang bergelar hamba kepada ALLAH.. PASTI akan di uji..

    "la yukallifullahu nafsan illa wus'aha". Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.

    Itulah ayat yg dirakamkan Allah di dalam Al-Quran dalam surah Al- Baqarah ayat 26

    wallahu'alam ^^

    ReplyDelete
  11. Maaf.. kesilapan.. Surah Al-Baqarah ayt 286. Sekian.#akibat tak cukup tidur #

    ReplyDelete
  12. bersabar selagi boleh..dan gunakan ego tu dengan betul.

    p/s:ujian mewarna doodle tu nampak rumit..itulah cabaran.^_^

    ReplyDelete
  13. Stephany : Dia tak pernh abaikan kita walaupun kita selalu lupa padaNya

    myra : senang itu ujian, susah itu dugaan

    kak Nor : wat ape la tu smpai x cukup tido camtu... ^^

    fiza : ego bila tersilap guna jadi bodoh

    ReplyDelete
  14. insyaalah ujian semua utk menaikkan darjat kita dccNya...

    jom baca sekeejap..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/menyekutukan-allah.html

    ReplyDelete
  15. setiap ujian menguji tahap keimanan kita.. kita diuji kerna kita disayangi supaya kita kembali kepada yg Hakiki..


    cantik lukisan keri :)

    ReplyDelete
  16. tipulah kalo kata, manusia tak pernah alami ujian kan... setiap ujian mesti ada penyelesaian dia.. siapa yg dapat ujian tu kena bersyukur..

    ReplyDelete
  17. L : ujian sbg alat ukur iman :)

    kak Citra : yup... diuji tandanya Allah ingat akan kita

    Ain : :) ujian tu salah satu benda wajib ditempuh oleh kita

    ReplyDelete
  18. ujian tu lah yang mewarnai hidup kita.

    ReplyDelete
  19. cikwahida : jom mewarna! *tetibe

    ReplyDelete
  20. ujian ni di ibaratkan mcm garam dan gula dlm hidup kita.. mcm mknn & minuman.. kalau xde dua tu mesti tawar je takde rasa kan.. mcm tu juga dgn hidup ni, kalau xde ujian dlm hidup bkn kehidupan yg sempurna namanya.. hehe

    ReplyDelete
  21. Bak kata pepatah ujian tu ibarat kemeriahan.. eyh bukan.. macam nie, hidup ni tak meriah jika tak di uji.. Jika di uji tu maknanya ALLAH masih sayang pada kita..

    ** Suke singgah blog u la abe wei.. best ^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...