Friday 18 January 2013

Parody Baik dan Parody Jahat


Assalamualaikum...

2-3 tahun kebelakangan ni kalau kita perasan tetiba banyak video parody, atau artikel berbentuk parody yang muncul bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.. (ceh, ayat buletin utamakah ini? haha)

eh, kejap, apa benda "parody" tu?
Ok definisi parody : A parody (pron.: /ˈpærədi/; also called spoof, send-up or lampoon), in current use, is an imitative work created to mock, comment on or trivialise an original work, its subject, author, style, or some other target, by means of satiric or ironic imitation.
sumber : wikipedia

Atau dalam bahasa ibundanya parodi ni bermaksud sebuah bentuk komedi sarkastik , digunakan untuk menghanjeng, menyindir, mempermainkan, atau untuk mendatangkan keseronokan terhadap sesuatu hasil kerja.

contoh parody bentuk logo :





Secara puratanya, parodi dihasilkan semata2 untuk hiburan bagi jiwa2 yg kegersangan. Paham?

Aku memang suka tengok video2 parodi mahupun artikel yg berbentuk parody ni.., kelakarnya kadang- kadang sampai membahayakan usus dan memutuskan urat kentut.

Yang terbaru, parody tentang Kak Pah Listen listen listen pembela hak asasi haiwan sejagat. Dari bentuk artikel, video, lagu, komik, dan barang2 cenderahati seperti baju, seluar dan spender pun turut giat dipromosikan. Meletup habis.

Yang paling hangat, parody video Oppa Gangnam Style, sampai satu dunia terlibat. Penduduk Planet Musytari pula mengambil pendirian berkecuali dalam hal ini kerana tamadun mereka lebih tinggi daripada tamadun dan moraliti manusia Bumi.

Parody, walaupun sekadar hiburan, tetap ada positif , neutral dan negatifnya. Macam bakteria, ada bakteria baik dan ada bakteria jahat.

Parody yang baik, adalah parody yang bukan sahaja menghiburkan, tapi juga memberi sesuatu kepada orang yang menonton/ membacanya.

Parodi baik ni adalah parodi berkonsep serampang dua mata, dimana di samping dia menegur perlakuan asal, dia menunjukkan jalan untuk membaiki kelompongan dan kekurangan yang ada.

Parodi baik juga membolehkan kita sebagai peminat parodi mengambil iktibar dan pengajaran serta nilai-nilai murni untuk diterapkan dalam kehidupan kita (agak skema ayat ni)

Parodi yang baik tidaklah sampai menjatuhkan air muka makhluk asal yang hendak diparodikan. Sekadar menumpahkan air mata beliau kerana gelak ketawa itu tak mengapa.

Terbakar KLCC nmpak api, terbakar hati, tuan punya yang tahu. Rasakan.

Parodi jahat pula adalah parodi yang semata-mata menhanjeng pihak lawannya dan berniat menjatuhkan maruah beliau tanpa mengambil kira aspek2 keselamatan yang sepatutnya.

PArodi jahat ni biasanya bukan saja menyakitkan hati mangsa parodi tapi juga menyerlahkan kebodohan dan kebangangan pembuat parodi tersebut.

Contoh, ramai yang gigih membuat parodi tentang "BUDAK MC 5 HARI" tahun lepas. Memangla video budak tu agak annoying dengan aksi bodoh lagi sampah yang sangat meruntun jiwa.

Tapi dengan menggunakan logo "Parodi" ramai yang meniru balik aksi tersebut dan publish ke seluruh ceruk maya. Bagi aku cukupla 2-3 video parody. Kalau setiap orang kat dunia ni buat parody benda yang sama, mungkin youtube akan mengalami masalah untuk menampung bebanan memori terhasil akibat banyaknya video yg diupload. Paham?

Parodi jahat, bukan sahaja menjatuhkan maruah mangsa, malah menjatuhkan maruah, moral dan akhlak pelaku. Jangan ingat dengan menggunakan tiket Parodi, kita boleh menghalalkan segala perilaku kita.
Malaikat ni kalau nak catat amal baik buruk, dia takde nak kecualikan perbuatan kita disebabkan alasan parodi tu.

Jadi kepada ahli-ahli pertubuhan Parodi sedunia, janganlah semata-mata nak femes dan terkenal cepat, maka kita pun main hentam je segala aksi kita depan kamera.

Kadang-kadang video parody ni lebih teruk dan menyampah daripada yang original.

Kepada mangsa-mangsa parodi baik atau jahat, padan muka korang sapa suruh buat aksi bodoh di khalayak ramai. Bukan semua suka dengan perbuatan anda semata2 anda pengerusi Kelab atau pertubuhan tertentu. Ramai menyampah dan meluahkannya melalui parodi. Jadi , sekali lagi padan muka.

Selain padan muka, sila bersabar dan perbetulkan diri anda.

Nak tengok contoh parodi baik ? video Mr Bie salah satu contohnya : KLIK SINI

Blog AyeemAyam iaitu sejenis spesies ayam yg hampir pupus juga menghasilkan parody. Tapi beliau kurang konsisten, kadang2 ada parody baik dan kadang2 ada parody jahat. sekian.



-Kitab Parodi edisi Ke-7 : bab 9: parodi baik dan parodi jahat-




Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

12 comments:

  1. Baru tgk parodi mat lutfi listen listen.. ;)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Byk parodi takde motif. Skadar nk suka2 bahan org

      Delete
  3. parodi ni kebanyakannya mmg lawak.. hihi^^

    p/s: link baru blog deno: www.dayangdeno.my

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..

    Sekejap.. tweet .. tweet. header tu mcam dan bertukar jadi naruto chan hehe.. Parody ke..pak kodi ke.. yang penting mesejnya sampai ya ibuk2.. bapak2.. mesej itu biarlah mesej yang membawa kesan baik pada yang membaca dan menonton gitew...:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err. .. Bkan naruto chan laa... Tu pinjam kostum son goku.

      Delete
  5. kdg2 layan...kdg2 x dan amik tau..

    ReplyDelete
  6. ohhh baru tahu kejadahnya parody tu. Hahaha... nice entry. lawokk... :D

    ReplyDelete
  7. aku layan parodi bijak jer... koh koh koh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...