Monday 17 October 2011

KUATKAN JIWAMU DENGAN AIR MATA!!


 
Bibirnya menggetap menahan getaran rasa di hati...
Cecair jernih mula bertakung di kolam matanya ...
Akhirnya manik-manik itu mengalir laju menuruni pipinya...
Jatuh berguguran...

Pernah x korang hadapi situasi sebegini? Situasi kat atas tu sebenarnya boleh didefinisikan dengan satu perkataan ringkas... MENANGIS!  (saja je wat ayat panjang-panjang)

Yup! Pernahkah korang menangis? Tak pernah? Jangan tipu... tak kiralah lelaki atau perempuan, bayi, kanak-kanak, remaja, orang dewasa ataupun orang tua, aku yakin, semuanya pernah menangis...
Cuma, yang berbeza mungkin cara kita menangis atau SEBAB APA kita menangis...

Hah? Biar betul? Ko lelaki pun nak nangis ke? Wakakaka... buat malu kaum jer...
Hey, orang yang menangis ni orang yang LEMAH, tau tak? LEMAH!! 

Sila lempang kuat-kuat sesape yang cakap macam tu, biar dia tahu langit tu tinggi atau rendah.. ^_^
Kenapa lempang plak? Aku ada sebab aku tersendiri... tapi kita abaikan dulu...

Ok, kalau pernah menangis, KENAPA MENANGIS? Apa sebabnya?

 A : mata masuk habuk bang, nangislaa.. pedih wooo...  (oooo... gituu)
 B : dah ko lempang aku, aku nangisla... sakit dowh... pehal ko lempang aku?  (err..?)
 C : Calon AF yang gua undi tersingkir, tu yang gua touching giler ni... serius sedih beb! Dari  
       minggu  pertama gua undi dia... tetibe je jadi camni...     (tak betol brader ni)
 D : Anak akak menang Bintang Kecil, akak terharu sangat-sangat, tak sia-sia usaha akak dan   
       suami selama ini, berkat doa kami tiap kali lepas sembahyang...  (kesian...)
 E : Sial, jantan tak guna! Sampai hati dia curang ngan i ! i da bagi sume yg dia mintak, ape lagi yang 
     dia nak?  Ei.. sial la! Waaa...!  (dah ko bagi sume... sape lg yg nak? Sume dah dapat)
 F : bro... aku sedih sesangat bro.. awek aku mintak break ngan aku ari ni... aku x sanggup hidup 
      tanpa dia bro... isk...isk...  (tipu la tu... x sanggup hidup pegila mati, ada aku kesah?)
 G : sayunya takbir raya tahun ni... sob..sob... ni sume sebab tak dapat balik beraya kat kampung la ni, 
      klu x , takdernya nak sayu-sayu camni... sob..sob... (ceh, ingatkan insaf di pg raya)
 H : isk..isk... nyesalnya aku tak study betul2 ari tu, kan skang PMR aku sume fail... huwaaaa!!! (ha, 
       pegilah gayut ngan BF ko tu, mana tau dia bleh bagi ko straight A’s)
 I : ha? Nangis? Mana ade..mana ade... xde.. saya x nangis pon... xde...xde..  (nah, tisu)
 J : ibu, sampai hati ibu tinggalkan adik sorang-sorang kat dunia ni... kenapa awal sangat ibu pergi? 
     Adik masih perlukan ibu...  (sabar... sabar... Allah ambil seorang yang kita sayang tapi Allah 
      gantikan dengan beribu2 orang yang ambil berat pasal kita)
 K : syahdu betul bacaan ayat-ayat al-Quran tu... tenang je rasa hati ni... x sedar air mata mengalir...
      (er, aku kadang-kadang je camni...  tahniahlah saudara...)
 L : Ya Allah, aku banyak berdosa pada-Mu ya Allah, Ampunilah dosa-dosaku ini ya Allah, berkatilah 
      hidupku, rahmatilah aku, berilah hidayah-Mu kepada ku...   (susah nak kekalkan istiqamah dlm 
      perubahan, insaf kejap pastu lupa balik, tapi jangan jemu untuk bertaubat, kerana Allah tidak 
      pernah menolak taubat hamba-hamba-Nya)

   (semua nama-nama di atas adalah bukan nama sebenar dan dialog itu rekaan semata-mata)

Mungkin korang pernah menangis disebabkan salah satu perkara di atas... atau sebab2 lain...
Betulkah menangis menandakan seseorang itu lemah? Mungkin betul, mungkin juga tidak...

Ya! Menangis itu tanda kelemahan diri... 
TETAPI MENANGIS JUGA TANDA KEKUATAN JIWA SEORANG MUSLIM...

Orang yang tidak pernah menangis adalah orang yang jiwanya lemah dan mati, dek kerana kerasnya hati, kerasnya hati kerana lupa kepada Allah, lupa kepada Allah kerana lupa akan MATI, lupakan mati kerana terlalu cintakan dunia...

Jika korang selalu menangis disebabkan benda-benda bodoh (sebab gaduh ngan BF/GF) maka memang korang lemah! Dan Bodoh! Wateva..
Jika sekali mungkin boleh dimaafkan, tetapi jika menangis berulangkali disebabkan sebab yang sama dan oleh orang yang sama, memang sah korang BODOH kuasa lima! Kahkahkah... ops.. sori.. terover plak...

Air mata kita  terlalu mahal harganya, bukan semurah itu ntuk dibazirkan kerana orang yang tiada hak ke atasnya... memanglah menagis takde kena bayar... FREE je... TAPI..
Siapa pemilik empunya diri kita? Pengurnia nikmat air mata itu kepada kita? 

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita kepada-Nya saat kita dikurniakan nikmat dan kesenangan sebagai tanda KESYUKURAN?

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat kita mendengar alunan ayat-ayat cinta-Nya serta peringatan-peringatan dari-Nya ?

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat kita melihat penderitaan saudara seagama kita yang berhempas pulas mempertahankan nyawa, negara, dan agama-Nya?

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat terkenangkan dosa-dosa kita yang menggunung tinggi tak terhitung banyaknya ini?

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat kita bersujud dan menadah tangan mengharap keampunan dan rahmat-Nya?

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat kita teringat azab-azab Allah yang mungkin tertimpa ke atas kita?

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat kita mengenangkan nasib kita saat ajal menjelang dan KEMATIAN menjemput kita? 

Pernah tak kita mengalirkan air mata kita saat terbayangkan nasib kita di Akhirat kelak? Syurgakah destinasi kita? Atau NERAKAkah tempat terakhir bermastautinnya kita?

Setiap hari kita mesti ada buat dosa, tetapi bila kita teringat dosa yang telah kita lakukan, apa perasaan kita?
Menyesal dan terasa ingin menangis? Jika ya, TAHNIAH! Tapi camne plak jika tak rasa apa-apa? Mungkin kita tak rasa apa-apa kerana telah terbiasa dengan dosa itu?
 Jika begitu anda bukanlah seorang yang normal, kerana fitrahnya manusia itu ingin kepada kebaikan dan membenci dosa....

Jom menangis! Tunjukkanlah betapa kuatnya jiwa kita, betapa kentalnya hati kita dengan air mata!
Kedengarannya sangat ironi, tapi itulah hakikat sebenar menangis yang sering disalahertikan...


"Dan takutlah kepadaKu, jika kamu benar-benar orang yang beriman." (Surah al-Imran : 175)


-MENANGIS MEMBERSIHKAN KEKOTORAN HATI-

- monolog by keriikhwan -

 

Trimas sudi baca,semoga mendapat manfaat daripada entri ni :)

1 comment:

  1. yes !! menangis la anda selagi mampu.. menangis kan terapi diri juge.. eyh betul ke tu abe wei ??? whatever.. thanks for the nice entry ya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...